+34 670 243 498

Rumb a Gaza – Rumbo a Gaza. Seguimient i recopilació.

Els membre del col·lectiu Rumb a Gaza, que pretenen trencar el bloqueig israelià de la Franja, ja són de camí.

El vaixell francés “Dignité” ja ha sortit de port.

SICOM us anirà posant a l’abast informació sobre la vida quotidiana dels palestins en general i del dia a dia a Gaza, en particular.

Objectius de Rumbo a Gaza

Tribunal Russell

El primer que volem fer es recordar que els fets derivats de l’ocupació per Israel dels territoris palestins, són jutjats pel tribunal Russell. Arcadi Oliveres ens recorda com fou una de les sessions celebrades a Barcelona i quines són les tasques del Tribunal.

El Tribunal Russell va ser creat pel filòsof i premi Nobel de Literatura Bertrand Russell. La primera sessió, presidida per Jean Paul Sartre, fou dedicada a investigar i avaluar la política exterior a Vietnam dels Estats Units després de la derrota francesa a Bien Dien Phu. Hi van participar destacats intel·lectuals com ara Julio Cortázar o Simone de Beauvoir.
El Tribunal Russell sobre Palestina fou fundat el 2009. La primera sessió va tenir lloc a Barcelona el març de 2.010. L’objectiu fou analitzar la invasió israeliana de Gaza de finals de 2008 i primers de 2009. Es va constatar la violació del dret a l’autodeterminació del poble palestí, l’extrema violència de l’atac, l’escasa oposició de la UE i la nreiterada venda d’armes a Israel per parts d’Europa. Espanya inclosa.

Tribunal Russell

Palestina

Iniciem l’aportació de informació amb Alberto Arce, autor del documental premiat arreu “Disparar a un elefante (To shoot and elephant)” Diu Alberto Arce: Si se supieran los fundamentos en los que se basa el estado israelí, generaría un rechazo tan generalizado que provocaría cambios en las políticas del régimen. La mayoría de gobernantes israelíes, quieren construir un estado étnicamente puro.
Gaza es un campo de concentración dónde se ha desplazado población ( palestinos ) por razones étnicas. Es un proceso de exterminio lento de población.
Hablar mucho no significa hablar bien.
Palestina es un ejemplo de mala información. Se utiliza sistemáticamente la expresión “conflicto israelí-palestino” cuando en realidad es una “ocupación”.
No se ha hecho un trabajo continuado sobre la evolución de la sociedad israelí. Hoy día es comparable a la sociedad del “apartheid” en la antigua Sudáfrica.
Hay que hacer cualquier cosa para romper el bloqueo a Gaza, pero hay que hacerlo con inteligencia, con estrategia, midiendo muy bien al enemigo. Si se conoce que los comandos israelíes disparan a matar, debe prepararse suficientemente ese escenario para evitar cualquier muerte.

Disparar a un elefante

Majed Abusalama és periodista palestí. Va estar a Barcelona convidat per Rumbo a Gaza, Nexes Interculturals i Amb Palestina al Cor. Fou el dia dels Drets Humans.
Va explicar la situació a la Franja de Gaza: cada dia hi tirotegen o bombardegen una zona o una altra. El bloqueig continua en tota la seva crueltat. Tan sols deixen entrar petites coses, no pas les importants o les que fan falta.
A Cisjordània . West Bank Mirar CIA – continuen construint assentaments. Les ocupacions són el principal problema. Els israelians per la via dels fets, ja controlen el 89% dels antics terriotris palestins. Quan es va fundar l’estat de Israel, el 1948, NNUU els va concedir el 55% del territori. S’han apoderat d’un 34% més.
I es pregunta Majed Abusalama: Si es va alliberar Sud-àfrica perquè no es fa al mateix amb Palestina?

Per anar coneixent la relaitat, la vida quotidiana a un territori, és necessari saber coses al voltant de l’educació.

Educació en zones de conflicte

Unescocat organitza cicles de taules rodones per explicar com l’educació pot contribuir a reconstruir zones devastades per conflictes o desastres naturals.
L’educació es vital en les situacions de conflicte i post-conflicte, tant pel que fa a salvar vides com per ajudar a mantenir-les i tant en situacions d’emergència com en moments de recuperació econòmica i social. En definitiva és vital per a poder construir un país en pau.
A més a més i malhauradament, les situacions de conflicte poden ser una oportunitat per a reformar sistemes educatius mal plantejats de base o que han estat instrumentalitzats.
L’educació es també un vehicle de transmissió de missatges de prevenció de malalties, d’higiene, salut en general o de perill com el que suposen les mines contra les persones.

El cas de Gaza

En el cas de Gaza UNESCOCAT fa campanyes per recollir fons per rehabilitar escoles i sensibilitzar de la situació tot relacionant educació i conflicte i situant-la dins els processos d’ajuda humanitària.
A Gaza UNESCO s’hi ha instal•lat des del començament del conflicte. Fonamentalment el que fan es donar suport als alumnes de secundària que han perdut moltes hores de classe per causa del conflicte. Cal reforçar els seus estudis, ajudar als que han suspès exàmens i fer anàlisis psicosocials per a saber com ha afectat la crisi el rendiment dels estudiants a les escoles.

Us recordem que fa un any el govern de Israel va ordenar atacar la flotilla: 9 activistes turcs van morir. Tots els expedicionaris van ser vícitmes de la violència de Israel. Laura Arau ens recorda els fets.

Manuel Tapial, també ens recorda els fets i ens comenta l’actuació israeliana

Més de 2.000 persones es van manifestar fa un any a Barcelona en contra de la matança comesa per Israel.

Tornada dels expedicionaris catalans afectats pel cruent atac del govern de Israel

Rumb a Gaza

Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament

Share
Leave a Reply

*

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies. Si continues navegant estas donant el teu consentiment per a l'acceptació de les mencionades cookies i la aceptació de la nostra política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies