El canvi climàtic a la Mediterrània: Montserrat Besnard
L’AIGUA DEL MAR S’ESCALFARÀ DE 3 A 5 GRAUS
Montserrat Besnard és autora del llibre “L’aigua i el canvi climàtic a la mediterrània”. De l’estudi de la mediterrània en treu aquestes conclusions:
la mediterrània s’escalfa fins a 5 vegades més que la resta de mars i oceans equivalents o superiors.
L’augment de temperatura incrementa la salinitat, el PH i provocarà estressos entre les poblacions animals.
Hi ha espècies que estan migrant cap el nord cercant aigües més fredes. D’altres estan amenaçades d’extinció si més no, local.
La mediterrània en poc temps canviarà i serà un mar diferent ep que fa a la biodiversitat.
Abans del canvi climàtic, la Mediterrània, contràriament al que passava més al nord, ja estava escalfant-se i assecant-se. Ara els canvis d’origen antròpic han agreujat una situació ja de per sí problemàtica.
QUÈ PASSARÀ I COM HAURÍEM D’EVITAR-HO
A nivell continental, les ribes sud i est seran les que notaran més el canvi climàtic, sobre tot pel que fa a l’aigua dolça. La situació s’agreujarà per causa de les diferències socials.
Les terres baixes de la Mediterrània s’inundaran, en especial els deltes del Nil, el Poo, la Roïna o de l’Ebre. El nivell del mar pujarà un mínim de 35 centímetre d’aquí a finals de segle.
Si volem fer front al canvi climàtic hem de primer córrer per solucionar-ho tot pressionant els polítics perquè adoptin mesures eficaces. Després disminuir el consum en general i en concret el de recursos naturals, energia, aigua i fins i tot abaixar l’us del transport. Tot plegat es resumeix en canviar el ritme de l’economia i transformar els hàbits de la vida quotidiana.
El País 24r-2-11 El crecimiento del nivel del mar del Mediterráneo se acelera
Departament de Medi Ambient i Habitatge