+34 670 243 498

Xavier Querol Carceller, geòleg investigador de l’Institut de Ciències Mediambientals del CSIC

Xavier Querol Carceller, geòleg investigador de l’Institut de Ciències Medioambientals del Consell Superior d’Investigacions Científiques

Trets fonamentals de l’entrevista feta al seu despatx de l’Institut de Ciències Ambientals de BCN, el 10 d’abril de 2017.

. El 2005, la primera directiva europea en matèria de qualitat de l’aire va marcar uns límits de partícules en suspensió. A l’Europa dels 28 moren 438.000 persones de forma prematura per aquesta contaminació. Vam estar fins el 2009 incomplint-ho. La crisi va fer baixar les partícules en suspensió.

. Un cotxe del 1992 contaminava en partícules 35 vegades més que avui.

. Des de 2010 no incomplim el llindar de les partícules en suspensió a Barcelona. Ara s’incompleix a Alcanar (per la cimentera CEMEX), Manlleu (per les calderes de biomassa que s’hi ha instal·lat) o els Vallesos (estan molt enclotats, per culpa del Montseny). Només no es compleix a Polònia, Bulgària,… pocs països. El 2005 hi havia 49 zones europees que ho imcomplien. Ara n’hi ha 8, tres de les quals a Catalunya.

. La directiva també va fixar uns límits de NO2 (òxid de nitrògen) pel 2010, que Barcelona ha incomplert sempre. Ens han obert un expedient sancionador. A Europa cada any moren 68.000 persones prematurament per culpa del NO2.

. L’obra de l’AVE al Prat de Llobregat va fer el rècord de mitjana anual de partícules. També a la Zona Universitària el récord de contaminació es va deure a la construcció de la línia 9 i la 10 del metro. Després es va implementar la directiva d’emissions industrials i s’han reduït un 75%.

. Els autobusos de Barcelona són ara els més nets de Europa. Es va prohibir fer electricitat que no fos amb gas natural al voltant de Barcelona (a les torres del Besòs, per exemple).

. Xavier Trias deia que s’exagera el nombre de morts per la contaminació i que espantaríem el turisme si ho fèiem córrer. La Generalitat declarava l’episodi de contaminació greu a 200 micrograms de NO2 i l’Ajuntament de Barcelona ha decidit declarar-lo als 160. L’Àrea Metropolitana s’hi ha afegit. Han fet unes mesures pensades pel 2020. L’ímpetu inicial s’ha ralentitzat. A Milà, Roma, Palerm, Lisboa apliquen mesures des de 2010. Estocolm, Londres o París, des d’abans.

. Qui està aplicant coses ara i pensades pel 2018 és Madrid. Les mesures sobre les matrícules parells i imparells s’han mostrat eficaces, tot i que algunes persones del seu grup polític no ho tenen del tot clar. El 76% dels madrilenys aprova aquestes mesures. La diferència entre Madrid i Barcelona és que allí la gent està orgullosa perquè veu que es fan coses. Aquí encara hi ha por. Es fa molt cas al RACC.

. Les partícules acceleren la mort de moltes persones però el nivell és massa permissiu. Controlen l’entorn de les grans empreses però no les ciutats. Hauríem d’anar a 40 micrograms per metre cúbic de NO2 però en partícules més fines s’ha d’anar a 25. L’OMS i els Estats Units en reclamen 12. Trump no ho canviarà perquè la salut del seu país sí que els preocupa. George Bush va obligar a posar filtres els autobusos escolars.

. Els Estats Units no se’n fien del que diu Europa o la Xina. El cas de la Volkswagen és el més evident. Emetien cinc vegades més del permès. I als Estats Units els paren els peus. Els Estats Units no firmen els acords. Nosaltres sí, però no els complim.

. A finals dels noranta, els estats es creien i aplicaven el que deia la Comissió Europea. El Brexit i Volkswagen és la mostra que s’afebleix Europa. Els lobbies privats i públics fan la seva pressió però els governs i els eurodiputats, amb l’excusa de la creació dels llocs de treball, accepten nivells més elevats de contaminació. El Parlament Europeu ha votat que es dobli els nivells acceptats de contaminació dels vehicles.

. Al meu poble dèiem “Fam o fum”, abans. Ara la sostenibilitat vol “No fam sense fum”.

. Crèiem que el diesel era més net perquè no contaminava amb CO2. Però quan ens hem adonat que contaminava molt ens hem quedat parats. No podem dir NO al diesel però s’ha de millorar la tecnologia per reduir-ne la contaminació. Pot arribar a ser més net que la benzina.  Existiran cotxes diesel durant molts anys però s’ha de controlar la contaminació. El 1992, un cotxe emetia 190 mil·ligrams de partícules per kilòmetre recorregut. A partir del 2009, amb els filtres obligatoris, només n’emeten 5. Amb el NO2 s’ha de fer el mateix.

. El diesel ha estat prohibit sempre a Pequin. Estava penalitzat a Anglaterra i les ciutats escandinaves. A Atenes i Tesalònica, estava prohibit de 1991 i 2011. I la troika va fer treure la prohibició. El NO2 està pitjor a Barcelona que a Pequin.

. La Comissió Europea ho ha fet fatal amb el NO2. En canvi, la legislació que han posat obligatòria als ajuntaments és més exigent que la que posen als vehicles.

. Totes les ciutats de més de 50.000 habitants haurien de reduir el trànsit de vehicles.

. Espanya està davant el Tribunal de Luxemburg pel NO2, no per les partícules. Els països del sud d’Europa i de l’est són molt reticents a les exigències per qüestions ambientals. Els escandinaus se n’han cansat i en comptes de lluitar per canviar la legislació europea s’han fet la pròpia legislació, més estricta, i apliquen els valors de l’OMS.

. L’estació més contaminant de Barcelona és la de Gala Placídia. La directiva europea diu que si una estació d’una zona incompleix, tota la zona incompleix. Això vol dir que Balmes també deu incomplir (El que passa és que no hi ha estacions de control). Si Granollers incompleix voldrà dir que moltes ciutats del Vallès també incompliran.

. Comissió Europea: PM25. Entre el 8 i el 12% de la població europea ho supera / PM10. Entre el 16 i el 21% / NO2. Entre 7 i 9%.

. El sutge és equivalent climàticament a l’efecte del metà.

. El Banc Mundial diu que a Europa els costos de la contaminació associada a les partícules 2,5 suposen anualment el 5% del PIB.

. El sutge del diesel està declarat com a cancerigen de grau1 per l’OMS des de 2013. El CO2 si l’expulses d’aquí a 10.000 anys encara en quedarà el 10%. El sutge (black-carbon) si l’apagues avui, en una setmana desapareix. Les mesures més eficaces són les que redueixen el metà i el black-carbon.

. Hem d’aplicar la mesura dels 80 kilòmetres per hora. S’ha d’actuar a nivell de l’àrea metropolitana i els Vallesos. Reduir el nombre de vehicles. Els cotxes nous de diesel comprats de trinca contaminen per NO2 com uns 10 de benzina nous.

. No tindria sentit no deixar entrar els cotxes a Barcelona però deixar-los arribar a l’Hospitalet. La distribució urbana de mercaderies s’ha de reduir i ha de renovar la seva flota. Apostar per cotxes elèctrics o híbrids.

. S’han de fer superilles. Has de separar els carrils-bici dels de cotxes. A Amsterdam o Utrecht mai barregen cotxes i bicis. A Barcelona es poden treure carrils bici de molts carrers i concentrar-los en uns carrers concrets. Dones més volta però és més sà.

. Potenciar el transport públic. Peatges urbans. Restriccions a l’aparcament. Llocs on només hi puguin aparcar els residents. Estocolm cobra 3’5 euros l’hora per aparcar en hora punta i 1 euro fora d’hora punta. Han reduït el 30% dels cotxes que hi entren. És l’única mesura al món que ha aconseguit aquest nivell tant alt de restricció. A Milà són 5 euros hi visquis o no. És socialment discriminant. Ho hem de modificar. La meva proposta és fer un carril VAO que deixi entrar a cotxes amb tres persones.

. El transport és immillorable pels que viuen a Barcelona però no pels que viuen fora. A Madrid, Ruiz Gallardón va fer 25 quilòmetres de metro l’any. Aquí, zero. Cal posar els diners d’altres inversions als ferrocarrils,… Si la Renfe no inverteix, ho hauria de fer TMB. La línia de l’aeroport ha costat 51 vegades més que l’AVE. S’ha d’anar de la T1 a la T2 en tren.

. El 70% dels cotxes han de ser nous.

. Vam fer un estudi a 40 col·legis i vam mesurar el sutge. Es nota el pic del trànsit. El 84% del sutge s’infiltra a les escoles. Hi ha una correlació clara entre contaminació i la capacitat cognitiva dels nens.

3 Comments
Leave a Reply

*

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies. Si continues navegant estas donant el teu consentiment per a l'acceptació de les mencionades cookies i la aceptació de la nostra política de cookies ACEPTAR